Waarom uitzenders en detacheerders hun plek in de waardeketen moeten heroverwegen
“Never waste a good crisis” Het is een uitspraak die blijft hangen als we spreken met Bram van Beetz en Jeroen Müller, twee bekende namen uit de wereld van staffing en consultancy. Ze lanceren samen Mr. Wolf, een strategisch advieslabel speciaal voor uitzenders, detacheerders en consultancybureaus. Hun doel? Bedrijven helpen om opnieuw scherp te krijgen waar hun échte toegevoegde waarde ligt.
“In de stress waarin veel bedrijven in de sector nu zitten met de opkomst van technologie, margedruk, schaarste en vooral ook heel veel nieuwe wet en regelgeving schuilt een hele grote kans. Een kans om je zelf uit te dagen, om echt te veranderen en een andere, leukere rol te pakken richting zowel je opdrachtgevers als je mensen.”
Van ‘uren leveren’ naar ‘problemen oplossen’
Waar het volgens Mr. Wolf écht om draait, is het maken van de strategische draai van input naar impact.
“Veel partijen in de branche denken nog te veel in uren. Probleem is dat niet het probleem van de klant centraal staat of de ambitie van de medewerkers. Terwijl de inhoudelijk kennis vaak echt wel aanwezig is bij de bureaus om mee te denken over de oplossing. Maar dat vraagt wel om een andere mindset én wellicht ook een ander verdienmodel,” zegt Van Beetz. “Je verkoopt niet langer ‘mensen met skills’, maar ’teams met een missie’. Je gesprek aan tafel verandert: het gaat ineens over outcome, over verandering, over waarde.”
“En dat heeft niet alleen impact bij de klant. Ook intern verandert er iets fundamenteels: professionals voelen zich meer verbonden met het grotere doel, zijn minder snel ‘op zoek naar iets nieuws’ en ervaren meer trots op hun werk. Deze manier van werken verlaagt niet alleen verloop, maar verhoogt betrokkenheid en aantrekkingskracht,” aldus Müller.
Een greep uit de praktijk
Een treffend voorbeeld: een detacheringsbureau plaatste een ervaren interim-inkoper bij een klant in de energiesector. Het bureau sprak trots over “een goede match”, maar zag het grotere plaatje over het hoofd. “Wat die inkoper in werkelijkheid deed, was miljoenencontracten heronderhandelen en grip krijgen op inkoopstromen die al jaren uit de hand liepen,” vertelt Müller. “Binnen enkele maanden bespaarde hij tienduizenden euro’s per week. Op jaarbasis ging het om tonnen.”
Toch bleef het bureau zich richten op het vullen van de plek – in plaats van het zichtbaar maken van de waarde. Ik geloof dat er een discussie liep of het tarief wel of niet inclusief reiskosten was. Terwijl de klant een enorme besparing had gekregen. “Daar zit nou precies de kans: als je dit wél benoemt en weet te vertalen naar een propositie, dan verandert jouw hele positie aan tafel.”
Een ander voorbeeld komt uit de zorgsector. Een uitzender richtte zich lange tijd op het vullen van gaten in het rooster van een afdeling in het ziekenhuis. De uitzendorganisatie bleek beter in staat om een integrale planning te maken en bracht alternatieve scenario’s in kaart. “Binnen zes maanden was er rust in de planning. De gesprekken aan tafel veranderde. Het ging niet meer over de dienst van morgenochtend maar adviseerden ze over capaciteitsplanning en patiëntveiligheid,” aldus Van Beetz.
De kunst van herpositioneren
De kern van Mr. Wolf’s aanpak zit in het stellen van scherpe vragen. Waar zit je klant écht op te wachten? Wat maakt jouw dienst onmisbaar? En wat moet je organisatie dan anders doen – commercieel, operationeel en strategisch?
“We geloven niet in dikke rapporten die in een la verdwijnen,” zegt Müller. “Wij gaan mee aan tafel, helpen keuzes maken en zorgen dat er ook echt iets verandert.”
De urgentie is nu
Voor wie denkt dat dit toekomstmuziek is: think again. De markt ontwikkelt zich snel. Klanten verwachten méér. Medewerkers willen zingeving. En technologie maakt steeds meer standaardprocessen overbodig. Juist in die context is het tijd voor zelfreflectie en herpositionering.
“Organisaties die nu hun strategie aanscherpen, kunnen de komende jaren floreren,” sluit Van Beetz af. “Maar wie blijft hangen in de transactie, wordt langzaam uitgefaseerd. De keuze is aan jou.”
Liefde voor het vak – maar zorgen om de toekomst
Bram en Jeroen zijn geen buitenstaanders. Ze komen uit de sector. Hebben er hun carrière opgebouwd. Weten hoe ongelofelijk waardevol het werk is dat uitzenders, detacheerders en consultancybedrijven dagelijks doen.
“We houden van deze branche,” zegt Müller. “Het ondernemerschap, de snelheid, het impactvolle werk dat er verzet wordt. Maar juist daarom maken we ons zorgen.”
Want als de sector niet tijdig fundamentele keuzes maakt over positionering, propositie en verdienmodellen, dan staat de continuïteit onder druk. De traditionele marges brokkelen af, concurrentie komt uit onverwachte hoeken, en klanten willen meer dan ooit dat hun partners mee-ademen met hun strategie.
“Er is zó veel potentie,” vult Van Beetz aan. “Maar dan moeten we wel durven veranderen. En daar helpen we graag bij.”Meer weten over Mr. Wolf en wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Stuur ons een bericht of plan direct een strategiesessie. De koffie staat klaar – en Mr. Wolf ook.